לקחת או לא לקחת תוספי תזונה

מי צריך תוספים

כמה כללים חשובים-
  • מה שיודע להועיל יודע גם להזיק, וכך גם לגבי תוספים. הכלל "אם לא יועיל לא יזיק" אינו נכון לגבי תוספים. לא לוקחים תוספים ללא אינדיקציה לחסר גם לא כי "שמעתי שזה טוב".
  • תוספים לוקחים רק בהנחיית איש מקצוע. כל מה שאולי קראתם/שמעתם לגבי נזקים שנגרמו מנטילת תוספים (בהנחה שאלו תוספים חוקיים), נכון לגבי אנשים שנטלו תוספים על דעת עצמם, בדרך כלל מספר רב של תוספים, בשילוב עם תרופות וללא התייעצות עם איש מקצוע.
  • תכשירים זמינים על המדף ללא צורך במרשם (OTC), יכולים להיות מזיקים עד מסוכנים, כולנו מכירים לא מעט תרופות ללא מרשם, שכבר ידוע שיכולות להיות מזיקות עד מסוכנות.
  • כשאין אינדיקציה לחסר עדיף תמיד לקבל את כל הרכיבים החיוניים מהתזונה היומיומית. תזונה מאוזנת ומגוונת, תספק את כל הרכיבים ואין חשש למינון יתר.
  • אינדיקציה לחסר תעלה בבדיקות דם ובתמונה הקלינית. איש מקצוע מיומן יכול לאבחן את החסר ולהנחות אתכם בהתאם.
מילה לחברי הספורטאים החובבים
ספורטאי חובב הוא גם זה שלוקח את הספורט מאוד ברצינות, שרץ פעם עד מספר פעמים בשנה מרתון או עושה טריאטלון, פעם בשנה איש ברזל וכו'.
נכון שישנם חסרים נפוצים בקרב ספורטאים (כדוגמת חסר ברזל, מגנזיום ובהחלט חייבים להשלים חוסרים אלו), אך עיסוק חובבני בספורט, גם בעצימות גבוהה, אינו בהכרח מחייב נטילת גורפת של תוספים ללא בירור אם קיים או לא קיים חוסר.
אז - לא צריך להוריד מהמדף וליטול כל תוסף שמיועד לספורטאים.
מה שכן מומלץ, הוא להקפיד על בדיקות תקופתיות. אם נמצא חסר, או שאתם סובלים מתופעות כלשהן כמו עייפות, התכווצויות שרירים, פציעות וכו', התייעצו עם איש מקצוע, שינחה אתכם לגבי השלמת החוסרים באמצעות תוספים ותזונה.

זכרו- נטילת תוסף שלא לצורך, במינונים לא מתאימים תהיה במקרה הטוב לא מועילה או לא מזיקה. במקרה הרע היא יכולה להיות מסוכנת.

איילת, אני מעוניין/ת להתייעץ לגבי נטילת תוספים