שינויים קטנים בתזונה שייעשו הבדל גדול

10 כללים לתזונה בריאה

אחד הדברים הפחות ידועים הוא, שאפשר לעשות שינויים קטנים מאוד בהרגלים שלנו, ושינויים אלו יביאו להבדל גדול בבריאות. כדאי לבדוק איפה אנחנו עומדים ביחס לכל אחד מהכללים הבאים ומה שלא מיושם, אפשר להתחיל ליישם בהדרגה.
  • שינה- שינה איכותית, רצופה,שקטה וארוכה דיה (לפחות 6 שעות) חיונית לבריאות הכללית וגם להרזיה, שכן מתקיימים בה ביתר שאת תהליכי חילוף חומרים בדגש על פירוק שומנים.
  • ארוחת בוקר- שבירת צום הלילה מאותתת לגוף להתעורר ולהתחיל להניע במרץ את מערכות הגוף. במילים אחרות- להמריץ את הגוף לניצול קלוריות("שריפת" קלוריות) מואץ, בניגוד לגוף "רדום בעירות", שניצול הקלוריות שלו חסכוני, כלומר "שורף" פחות קלוריות.
  • אכילה כל 3-4 שעות- זוהי אכילה של מנות המספקות שובע לזמן נתון זה, כאשר הגוף נמצא כל הזמן במצב של פעילות אופטימאלית. החל משלב ארוחת הבוקר הוא שומר על ניצול קלוריות המואץ, בניגוד לגוף שמגיע למצבי רעב  ומאט את ניצול הקלוריות (אין קשר אם הרעב מורגש או בלתי מורגש,אנשים רבים אינם מרגישים רעב לאורך ימים שלמים, בדרך כלל כאשר עסוקים מאוד, במקרים אלו הרעב הוא סמוי, אך הגוף חש בחוסרים ומגיב בהתאם).
  • שתייה- שתייה מספקת לאורך כל היום, של נוזלים מרווים שאינם גורמים להשתנה מוגברת, מאפשרת לגוף תהליכי ניקוי, מונעת עצירות, ומונעת מעבר למצב חיסכון של צריכת אנרגיה- שוב- ניצול קלוריות איטי.
  • פעילות גופנית- שילוב פעילות גופנית מגוונת (אירובי, כוח, עיצוב, גמישות) תתרום לבריאות הכללית ותגביר את ניצול הקלוריות גם בזמן האימון וגם אחריו.
  • שומן במידה- צריכה של שומנים חיוניים לגוף (כמו טחינה,שמן זית וסוגים אחרים של שמן, אבוקדו,אגוזים,שקדים,גרעינים,זיתים), במידה נכונה.
  • נשנושים- תפריט נכון כדאי שיכלול גם דברים שייתכן ואנו מכנים "נשנושים", נשנושים אלו יוגדרו כארוחה (כמו ארוחת פרי,ארוחת ממתק/חטיף), למעשה ניתן ורצוי להסתפק באכילה כל 3-4 שעות מבלי לנשנש בין הארוחות.
  • שינוי הדרגתי- כדאי לבצע שינוי באופן שיקל עלינו את ההסתגלות. למשל- מי שרגיל לשתות 10 כוסות קפה ביום יפחית בהדרגה עד שיגיע להגבלה של 3 כוסות ביום.
  • אוכל ושתייה- מומלץ לשתות על קיבה ריקה ולצמצם כל האפשר (רצוי לגמרי) שתייה במהלך ארוחה.
  • לעיסה- ללעיסת המזון חשיבות גדולה מאוד בעיכול המזון וביצירת תחושת שובע. המזון צריך להיבלע לאחר שנטחן לחלוטין ע"י הלעיסות והגיע למרקם של רסק. לעיסה כזו תשפר את תהליכי העיכול וספיגת המזון, תאט את קצב האכילה וע"י כך תגרום לתחושת שובע לאחר אכילה של כמות המזון הרצויה.